Tema

17. maj – fra sort-hvid til farver

17. mai – fra svart-hvitt til farger

17 maj – från svartvitt till färg

For udenforstående ligner 17. maj nationalisme i paradeform. For norsk journalist Hilde Sandvik er dagen noget helt andet. Med udgangspunkt i historiske optagelser og egne erfaringer forsøger hun at forklare en nationaldag, som nabolandene igen og igen misforstår.
For utenforstående ligner 17. mai nasjonalisme i parader. For den norske journalisten Hilde Sandvik er dagen noe helt annet. Med utgangspunkt i historiske opptak fra dagen og egne erfaringer forsøker hun å forklare en nasjonaldag som nabolandene igjen og igjen misforstår.
För utomstående kan 17 maj framstå som nationalism i form av parader. För den norska journalisten Hilde Sandvik betyder dagen något helt annat. Med utgångspunkt i historiska inspelningar från dagen i fråga och egna erfarenheter försöker hon förklara en nationaldag som grannländerna gång på gång missförstår.
DA
NO
SV

Af Hilde Sandvik, podcastvært i Norsken, svensken og dansken på DR P1.

Teksten i dette tema kan læses på dansk, norsk og svensk, mens filmene har undertekster på originalsproget. Temaet er en del af 'Norden på film', et samarbejde mellem skandinaviske filminstitutter.  

"I modsætning til, hvad mange danskere og svenskere tror, handler den norske nationaldag den 17. maj for de fleste nordmænd ikke om selvgod patriotisme, men om sammenhold og åbenhed", skrev Kristeligt Dagblad 16. maj 2014.

Året var 2014, og Norge fejrede, at grundloven – en af verdens ældste – fyldte 200 år. Og de viste, at de slet ikke havde forstået noget som helst.

Avisen citerede forfatter Karl Ove Knausgård: "At være nordmand i Sverige er en prøvelse, fordi dele af den svenske intelligentsia tænker meget sort-hvidt. Det hjælper ikke at fortælle dem, at verden er i farver."

HISTORISKE OPTAGELSER – 17. maj i sort-hvide billeder

Knausgårds hjertesuk kom efter historiker Henrik Arnstads anklage om, at det norske folk er præget af ekstrem nationalisme og derfor særligt modtagelige over for fascistiske idéer. Endnu en nordbo, der havde stirret sig blind på det norske flag.

"... Norge är ett land där nationalismen tolkas synonymt med godhet och inte utifrån antidemokratisk 1800-talskonservatism. I stället står självständigheten 1905 och motståndet mot den nazityska ockupationen 1940-1945 i centrum. Norsk nationalism är liberal, frihetlig och snäll. Den anses diametralt motsatt rasism, fascism och högerextremism." skrev han til Knausgårds milde irritation.

Kristeligt Dagblad fortsætter:

"Mens hverken Danmark eller Sverige går specielt meget op i fejringen af nationen, grundloven og flaget, er der ingen tvivl om, at nordmænd er åbenlyst stolte af deres land. De engagerer sig i fejringen af grundloven den 17. maj med folkedragt, optog og 24-timers dækning af 200-års jubilæet på nationalt tv i år. Og mens det for udenforstående kan virke som overdreven selvoptagethed af egen kultur, mener mange nordmænd, at forklaringen skal findes et andet sted."

Hilde Sandvik, podcastvært i Norsken, svensken og dansken på DR P1 og tidligere kultur- og debatredaktør på Bergens Tidende.

Jeg, som dengang var kultur- og debatredaktør på Bergens Tidende, blev kaldt ind som et norsk vidne til det, der skulle vise sig at være et af de første forsøg på at forklare det uforklarlige.

"I modsætning til Sverige og Danmark, som har været stærke selvstændige lande i 700 år, er Norge stadigvæk en meget ung nation. Det første universitet kom i Oslo i 1811, og derfor er det ikke så længe siden, at man byggede nationen op og skabte den nationale kultur," sagde jeg.

Så tilføjer Kristeligt Dagblad, at jeg "påpeger, at dagen for mange nordmænd handler mere om leg og børneoptog end om politik og nationalisme" (min fremhævelse). Avisen fortsætter: "I både Danmark og Sverige har politiske partier – i modsætning til i Norge – inddraget nationale symboler som våben i den politiske kamp, og at det er medvirkende årsag til skepsissen".

Jeg læser artiklen igen nu og tvivler stærkt på, at jeg udtrykte mig så vagt dengang for over ti år siden. Det er ikke sådan, at 17. maj handler "mere om leg og børnetog end om politik og nationalisme".

Dagen handler ikke om politik.

Én undtagelse er 17. maj-komitéen i Oslo, hvor partierne udpeger, hvem der skal holde taler. Det har ført til en politisk tovtrækning, man ikke genkender i resten af landet.

17. maj – en frigørelsesdag

At det forholder sig sådan viser det sig imidlertid næsten umuligt at forklare til vores naboer i øst og syd. Man vil ligesom ikke tage ind, hvor radikalt anderledes nationaldagen er fra de fleste andre nationaldage i verden. At frigørelsesdagen for det store flertal i Norge er netop dét – en frigørelsesdag; et lavhierarkisk, tillidsbaseret fællesskabsritual.

Russefejring i Oslo

Nationaldagen fejres af alle aldersgrupper. De unge “russere” – afgangselever fra gymnasiet – fejrer blandt andet dagen med russe-optog, hvor de klæder sig ud og laver ironiske skilte. Sådan så et russe-optog ud i Oslo i 1958.

Tilbage i 2014 var jeg i gang med at skrive det, jeg troede skulle blive en debatbog om forskellen på norsk, svensk og dansk debatkultur. Debatterne blev efterhånden så interessante, at jeg var nødt til at lave min egen podcast for at få afløb for de mange strømninger, som i øjeblikket løber gennem vores lande.

I 2020 så Norsken, svensken og dansken dagens lys. Vores panskandinaviske familieterapi går i luften hver uge på NRKSR, DR – og nu også YLE.

Vi – det vil sige danske Hassan Preisler, svenske Åsa Linderborg og jeg selv – nærmer os hinanden, skændes og sladrer om vores egne lande.

Men 17. maj er forblevet et mysterium. Én detalje har de dog forstået – at jeg bærer kniv i bæltet på min bunad den 17. maj.

Den norske bunad

Lad os standse op ved bunaden et øjeblik – nationaldragten. Der findes omkring 400–450 forskellige bunader i landet. Hver egn har sit eget udtryk, sin egen form for sølv, skørt og broderi.

Der findes folkedragter i hele Norden, men kun i Norge er folkedragten både en identitetsmarkør (den viser, hvor du er fra – eller hvor du kunne tænke dig at være fra) og en festdragt.

Den norske bunad, som vi kender den i dag, er i høj grad formet af Hulda Garborg og senere systematiseret af Klara Semb i begyndelsen af 1900-tallet. De hentede inspiration fra gamle folkedragter – arbejds- og festtøj fra bygdesamfund – men satte dem sammen, rensede dem og lavede dem om til noget nyt. Det er vigtigt at forstå: Bunaden er ikke en direkte arv fra bondesamfundet, men en fortolkning.

Bunaden er en æstetisk og politisk bearbejdning af det, man opfattede som "det norske" i en tid, hvor Norge forsøgte at definere sig selv efter flere hundrede år i union. Men det tog tid, før den blev udbredt til masserne.

Nu ejer omkring tre ud af fire kvinder en bunad, mens knap hver tredje mand har en. Efter at Garborg og Semb udviklede bunaden som et nationalt projekt, steg brugen efter Anden Verdenskrig. Alligevel var bunaden længe ikke allemandseje.

Det ser vi tydeligt i de gamle optagelser fra 17. maj. De fleste går i deres fineste kjoler og jakkesæt. Det var først efter 1970, at det store gennembrud kom.

Bunad for 100 år siden

Kun én enkelt pige har bunad på i dette klip fra 17. maj i Oslo i 1920. At gå i norsk nationaldragt på 17. maj slog først for alvor igennem efter 1970’erne. I dag er det meget almindeligt.

Da jeg blev konfirmeret i 1985 i den bygd i Vestlandet, hvor jeg voksede op i, var pigerne begyndt at få bunad i konfirmationsgave. Min familie havde ikke råd. Det er et meget dyrt stykke tøj. Ikke alene er hvert skørt og hver skjorte håndsyet og broderet – man skal også have meget sølv: sølvbrocher, knapper, manchetknapper, spænder og 'veskelåse' (en slags sølvlåse, der sidder på lommerne).

Siden 2000 er bunaden blevet et massefænomen. Samtidig har det såkaldte "bunadspoliti", som sikrer, at traditionerne ikke ændres, fået udfordrere. Fordi dragten er så dyr, er folk begyndt at lave deres egne – i samme tradition som Garborg og Semb: Man tager det, man har, og syr den fineste dragt, man kan.

Først da jeg var 20, fik jeg bunad – fra Jelsa i den kommune, jeg voksede op i. Og på min 30-års fødselsdag fik jeg en kniv. Det var den, Åsa og Hassan hæftede sig ved. "Din lilla silverkniv", som Åsa sagde.

Millioner af flagviftende nordmænd i nationaldragt

Jeg vender igen tilbage til, hvorfor 17. maj er så vanskelig at forstå.

Et par dage før jeg blev citeret i Kristeligt Dagblad i 2014 bragte journalist Ulrik Strøjer Kappel følgende debatindlæg under titlen Norsk nationalfølelse bliver politisk slagmark den 17. maj.

Læs gerne første afsnit, mens du hører speakerens stemme fra Filmavisen anno 1958 indeni:

"Traditionelt er fejringen af den norske nationaldag 17. maj en folkefest, hvor børnehaver, skoler og musikkorps holder optog indhyldet i blå, røde og hvide farver. Der holdes taler, spises vafler med myseost og flages for at markere "norskheden". Og selv de unge og tjekkede ifører sig med glæde den norske folkedragt bunad og maler kinderne i nationens farver. Et romantisk billede af en ung nation, der arbejder for fred i verden og hylder mangfoldighed. Men samtidig en nationalidyl, der de senere år er blevet udfordret af kræfter på den ekstreme højrefløj, eksemplificeret i sin mest yderligtgående afskygning i tilhængere af Anders Breiviks had til multikulturalisme i det norske samfund."

Her har man endda talt med en dansk lektor med Norgeskundskab som speciale:

"... i de senere år er festen og fællesskabet blevet udfordret af en mere fremmedfjendsk tone, vurderer lektor i historie ved Syddansk Universitet med speciale i Norge Michael Bregnsbo."

"Man kæmper om retten til at definere, hvad det vil sige at være norsk, og hvad man fejrer den 17. maj. Der er en nationalpopulistisk bevægelse, der mener, at hidtidige norske regeringer har arbejdet for det, de kalder en islamisering af det norske samfund,"

Siger han.

Og jeg spekulerer på, om Bregnsbo har været i Norge den 17. maj – eller om han, ligesom Åsa og Hassan, har nøjedes med at se optagelser fra Dagsrevyen.

Man vil ligesom ikke tage ind, hvor radikalt anderledes nationaldagen er fra de fleste andre nationaldage i verden. At frigørelsesdagen for det store flertal i Norge er netop dét – en frigørelsesdag; et lavhierarkisk, tillidsbaseret fællesskabsritual.

- Hilde Sandvik

I 2014, tre år efter at terroristen og nationalisten Anders Behring Breivik skød og dræbte 77 unge på Utøya og forårsagede otte døde i regeringskvarteret med en bombe, kan man forstå koblingen: Set udefra er der ikke meget, der ser lige så patriotisk og nationalistisk ud som millioner af flagviftende nordmænd i nationaldragt.

Bergen, børneoptog og buekorps

Hvordan kan man forklare med ord, at 17. maj handler om noget mere?

I podcasten forsøgte jeg hver forår. Når 17. maj nærmede sig, forsøgte jeg at fremlægge dagen, som man gør, når man tror, problemet er pædagogisk: Jeg beskrev børneoptogene, forklarede bunaden, fortalte om pølser, is, korps. Jeg brugte ord som "fællesskab", "tradition", "grundlov" og "frigørelsesdag". Jeg prøvede at sige noget om, at den norske grundlov fra 1814, som er en af verdens ældste og bliver præsenteret i Filmavisen fra 1958, er en revolutionsgrundlov, som siden er blevet tilpasset demokratiet.

Det prellede af. Kniven var mit eneste våben. Jeg forstod, at det eneste, jeg kunne gøre, var at byde mig selv og sølvkniven til for koordineret mobning fra svenskeren og danskeren.

Den, der ler sidst, ler bedst, tænkte jeg i mit stille sind.

Så blev vi inviteret til NRKs livereportage fra Slottsplassen i Oslo.

Åsa meddelte, at hun kom tidligt. Hun kunne jo tage en kaffe på Bristol først. Sagde hun.

Det var et øjeblik af ren erkendelse. Hun havde ikke forstået noget som helst af alt det, jeg havde forsøgt at formidle. Hotel Bristol ligger i centrum og har en af de bedste hotelmorgenmadsbuffeter i byen. 17. maj-morgenmaden er altid udsolgt måneder før nationaldagen.

Dagen starter gerne ved seks-syvtiden om morgenen med morgenmad. Sådan er det over hele landet – både på landet og i byen. Bor man i Bergen centrum, som jeg gør, starter det med buekorps ved sekstiden, som man også kan se i klippet Bergen fejrer 17. maj 1958. Klokken syv er der salut. Så er det op og i gang med at lave champagne-morgenmad. Eller også har man bestilt bord et sted med morgenmad. Eller også tænker man, at man ikke behøver morgenmad, fordi man kan spise is og pølser hele dagen.

Da jeg så de historiske optagelser tænkte jeg, at de ikke var væsensforskellige fra det, vi ser i dag. For set udefra – gennem kameraet, gennem historisk erfaring – er dette en æstetik, som i Europa bærer en tung bagage. Flag på stribe, mennesker i takt, en nation, der iscenesætter sig selv.

- Hilde Sandvik

Bunadskjorten stryges måske i sidste øjeblik. Man har handlet jordbær og laks og lavet æggekage, hvis man er traditionel. Eller alt muligt andet, man kan finde på.

Så går det slag i slag, til man ligger helt færdig på sofaen om aftenen med benene på bordet efter alt for mange timer i bunadsko. Sølvet klirrer, og man har spurgt i hvert fald fem fremmede mennesker, hvor deres bunad er fra i løbet af dagen. Og – som alle, der bor i Bergen, vil sige: Mens andre går i 17. maj-optog, går bergenserne i procession. Forrest går 17. maj-komitéen med høje tophatte og lange sløjfer. Desuden er der ikke kun børneoptog med skoler under faner som man ser i Oslo.

I Bergen er der også det karnevallignende borgertog med høj som lav fra gymnastikforeninger, gamle cykelklubber med veterancykler, fodboldholdet Brann (som altid har spillet kamp dagen før), russerne (afgangselever fra gymnasiet, red.), som fejrer deres sidste dag i "russetøj" og ikke har sovet hele natten – og ikke mindst buekorpset, som er en tradition, der nok er det vanskeligste fænomen at forklare for svenskere og danskere uden at få "nationalist" skrevet i panden.

Buekorps i Bergen

Se hvordan 17. maj fejres i Bergen i 1958 – med buekorps og kongens mænd i optog sammen med de unge ”russere”.

Jeg prøver: Buekorpsene er en særlig bergensk tradition – organiserede drenge- og efterhånden også pigegrupper, som marcherer i uniform med trommer og trægeværer. Buekorpset opstod i 1800-tallet som en slags børneimitation af militæret, inspireret af 'borgervæpning' (en slags hjemmeværn, red.) og nationale strømninger. For en udenforstående kan det ligne militarisering af barndommen. For en bergenser er det tradition og kammeratskab – en levende del af Bergens sjæl.

"Dette ville aldrig være sket i Danmark"

Åsa troede, hun kunne komme som en almindelig kunde en almindelig dag på Hotel Bristol og bede om en kop kaffe. Jeg måtte le.

Da Hassan kom ud fra Flytoget, så det ud, som om han var kommet til månen. "Folk er jo så glade", sagde han.

Fra højre: Hassan Preisler, Åsa Lindeborg, Hilde Sandvik og programleder på NRK Kåre Magnus Bergh under 17. maj-fejringen på Slottsplassen i Oslo.

"Hvad troede du?" spurgte jeg.

"Jeg troede, I ville gå i strækmarch foran slottet", sagde han. Et nordisk ekko af det, Europa ellers har lært at være på vagt overfor: flag og folkemasser i synkron bevægelse – et slags visuelt, konformt norsk konsensus-optog klædt i rødt, hvidt og blåt.

Det, han mødte, var familier på picnic foran slottet. Børn i bunad og løbesko. Forældre med plastglas og kaffe på termokande. Indvandrerfamilier og etniske nordmænd side om side, alle i det fineste tøj, de ejer, uden nogen synlig rangorden.

De fleste med flag.

"Dette ville aldrig finde sted i Danmark", sagde han. Det sagde han også, da han stod foran kameraet på Slottsplassen og så børnetogene gå tæt forbi slottet og vinke op til den skandaleombruste slotsbalkon.

Da jeg så de historiske optagelser tænkte jeg, at de ikke var væsensforskellige fra det, vi ser i dag. For set udefra – gennem kameraet, gennem historisk erfaring – er dette en æstetik, som i Europa bærer en tung bagage. Flag på stribe, mennesker i takt, en nation, der iscenesætter sig selv. De historiske optagelser er mærkeligt moderne og umoderne på én gang. Kameraet tiltrækkes af det synlige: flagene, bevægelsen, det kollektive. Det usynlige – tilliden, selvfølgeligheden, fraværet af hierarki – lader sig vanskeligt filme.

Og netop denne dag er det dette, der sker. Det ligner uniformering. Men det er måske det mindst uniformerede fællesskab i Europa. Og svenskere og danskere, som læser med, vil nok tænke: "sikke en nationalistisk ting at sige".

Og bagefter står vi op næste morgen, nogle med tømmermænd, og fortsætter som før.

Hilde Sandvik | 05. maj 2026

Av Hilde Sandvik, podkastvert i Norsken, svensken og dansken på NRK.

Teksten i dette temaet kan leses på dansk, norsk og svensk, mens filmene har undertekster på originalspråket. Temaet er en del av 'Norden på film', et samarbeid mellom skandinaviske filminstitutter. 

"I modsætning til, hvad mange danskere og svenskere tror, handler den norske nationaldag den 17. maj for de fleste nordmænd ikke om selvgod patriotisme, men om sammenhold og åbenhed", skrev Kristeligt Dagblad 16. mai 2014.

Året var 2014 og Norge feiret at grunnloven, en av verdens eldste, var 200 år. Og de viste at de slett intet hadde forstått.

Avisen siterte forfatter Karl Ove Knausgård: "At være nordmand i Sverige er en prøvelse, fordi dele af den svenske intelligentsia tænker meget sort-hvidt. Det hjælper ikke at fortælle dem, at verden er i farver."

HISTORISKE OPPTAK – 17. mai i svart-hvite bilder

Knausgårds hjertesukk kom etter historiker Henrik Arnstads anklage om at det norske folket er preget av ekstrem nasjonalisme og derfor særlig mottakelige overfor fascistiske idéer. En annen nordboer som hadde sett seg blind på det norske flagget.

"... Norge är ett land där nationalismen tolkas synonymt med godhet och inte utifrån antidemokratisk 1800-talskonservatism. I stället står självständigheten 1905 och motståndet mot den nazityska ockupationen 1940-1945 i centrum. Norsk nationalism är liberal, frihetlig och snäll. Den anses diametralt motsatt rasism, fascism och högerextremism." skrev han til Knausgårds milde irritasjon.

Kristeligt Dagblad fortsetter:

"Mens hverken Danmark eller Sverige går specielt meget op i fejringen af nationen, grundloven og flaget, er der ingen tvivl om, at nordmænd er åbenlyst stolte af deres land. De engagerer sig i fejringen af grundloven den 17. maj med folkedragt, optog og 24-timers dækning af 200-års jubilæet på nationalt tv i år. Og mens det for udenforstående kan virke som overdreven selvoptagethed af egen kultur, mener mange nordmænd, at forklaringen skal findes et andet sted."

Hilde Sandvik, podkastvert i Norsken, svensken og dansken på NRK og tidligere kultur- og debattredaktør i Bergens Tidende.

Jeg, den gangen kultur- og debattredaktør i Bergens Tidende ble kalt inn som et norsk vitne til det som skulle vise seg var ett av de første forsøkene på å forklare det uforklarlige.

"I modsætning til Sverige og Danmark, som har været stærke selvstændige lande i 700 år, er Norge stadigvæk en meget ung nation. Det første universitet kom i Oslo i 1811, og derfor er det ikke så længe siden, at man byggede nationen op og skabte den nationale kultur," sa jeg.

Så legger Kristeligt Dagblad til at jeg "peger på at dagen for mange nordmænd handler mere om leg og børneoptog end om politik og nationalisme" (min utheving). Avisen fortsetter: "I både Danmark og Sverige har politiske partier – i modsætning til i Norge – inddraget nationale symboler som våben i den politiske kamp, og at det er medvirkende årsak til skepsisen."

Jeg leser artikkelen igjen nå og tviler sterkt på jeg har uttrykt meg såpass vagt den gangen for over ti år siden. Det er ikke slik at 17. mai handler "mer om lek og barnetog enn om politikk og nasjonalisme".

Dagen handler ikke om politikk.

Ett unntak er 17-mai-komiteen i Oslo der partiene utpeker hvem som skal holde taler. Det har ført til en politisk dragkamp man ikke gjenner igjen i resten av landet.

17. mai – en frigjøringsdag

At det forholder seg slik viser det seg imidlertid nesten umulig å forklare til våre naboer i øst og sør. Man vil liksom ikke helt ta innover seg hvor radikalt ulik nasjonaldagen er fra de aller fleste nasjonaldager i verden. At frigjøringsdagen for den store majoriteten i Norge nettopp er det – en frigjøringsdag; et lavhierarkisk, tillitsbasert fellesskapsritual.

Russefeiring i Oslo

Nasjonaldagen feires av alle aldersgrupper. De unge russen, avgangselever fra videregående skole, feirer blant annet dagen med russetog, der de kler seg ut og lager ironiske skilt. Slik så et russetog ut i Oslo i 1958.

Tilbake i 2014 var jeg i gang med å skrive det jeg tenkte skulle bli en debattbok om forskjellen på norsk, svensk og dansk debattkultur. Så interessante ble debattene etter hvert at jeg måtte lage en egen podkast for å få utløp for de mange strømningene som for tiden renner gjennom våre land.

I 2020 så Norsken, svensken og dansken dagens lys. Vår panskandinaviske familieterapi går på luften hver uke i NRKSR, DR – og nå også YLE.

Vi – det vil si danske Hassan Preisler, svenske Åsa Linderborg og meg selv – nærmer oss hverandre, krangler og sladrer på våre egne land.

Men 17. mai har forblitt et mysterium. Én detalj fikk de imidlertid med seg – at jeg bærer kniv i beltet på bunaden 17. mai.

Den norske bunaden

La oss stoppe opp ved bunaden et lite øyeblikk – nasjonaldrakten. Det finnes rundt 400-450 ulike nasjonaldrakter i landet. Hver egn har sitt eget uttrykk, ulikt sølv, ulik stakk og brodering.

Det finnes folkedrakter i hele Norden, men kun i Norge er plagget kombinasjon av identitetsmarkør (den viser hvor du er fra, eller hvor du kunne tenke deg å være fra) og stasplagg.

Den norske bunaden slik vi kjenner den i dag, er i stor grad formet av Hulda Garborg og senere systematisert av Klara Semb tidlig på 1900-tallet. De hentet inspirasjon fra gamle folkedrakter – arbeids- og festklær fra bygdesamfunn – men satte dem sammen, renset dem og gjorde dem til noe nytt. Det er viktig å forstå dette: Bunaden er ikke en direkte arv fra bondesamfunnet, men en tolkning.

Bunaden er estetisk og politisk bearbeidelse av det som ble oppfattet som "det norske", i en tid der Norge forsøkte å definere seg selv etter flere hundre år i union. Men det tok tid før det etablerte seg som et plagg for massene.

Nå eier mellom tre av fire kvinner en bunad, mens i underkant av hver tredje mann har. Etter at Garborg og Semb utviklet bunaden som et nasjonalt prosjekt, økte bruken etter andre verdenskrig. Likevel var bunaden lenge ikke allemannseie.

Det ser vi tydelig i de gamle opptakene fra 17. mai. De aller fleste går i sine fineste kjoler og dresser. Det var først etter 1970 at det store gjennombruddet kom.

Bunad for 100 år siden

Kun én enkelt jente har bunad på i dette klippet fra 17. mai i Oslo fra 1920. Å gå i norsk nasjonaldragt på 17. mai slo først for alvor gjennom etter 1970-årene, og i dag er det svært vanlig å bære bunad på 17. mai.

Da jeg konfirmerte meg i 1985 i vestlandsbygden jeg vokste opp i, hadde jentene begynt å få bunad i konfirmasjonspresang. Min familie hadde ikke råd. Det er et meget dyrt plagg. Ikke bare er hver stakk og skjorte håndsydd og brodert. I tillegg skal man ha mye sølv: søljer, knapper og mansjetknapper, spyd, beltespenner og veskelås.

Siden 2000 er bunaden blitt et massefenomen. I tillegg har det såkalte "bunadspolitiet", som sikrer at tradisjoner ikke blir fiklet med, fått utfordrere. Også fordi plagget er så dyrt, har folk begynt å konstruere sine egne drakter – i tradisjon fra Hulda Garborg og Klara Semb: Man tar det man har, og av det syr man det fineste plagget man kan.

Først da jeg var 20 fikk jeg bunad – fra Jelsa i kommunen jeg vokste opp. Og på trettiårsdagen fikk jeg kniv. Som var det Åsa og Hassan hang seg opp i. "Din lilla silverkniv", som Åsa sa.

Millioner flaggvaiende nordmenn i nasjonaldrakt

For igjen å gå tilbake til hvor vanskelig det er å forstå.

Et par dager før jeg var på trykk i Kristeligt Dagblad i 2014, kom journalist Ulrik Strøjer Kappel følgende brannfakkel under tittelen Norsk nationalfølelse bliver politisk slagmark den 17. maj.

Les gjerne første avsnitt mens du hører stemmen fra Filmavisen anno 1958 inni deg. 

"Traditionelt er fejringen af den norske nationaldag 17. maj en folkefest, hvor børnehaver, skoler og musikkorps holder optog indhyldet i blå, røde og hvide farver. Der holdes taler, spises vafler med myseost og flages for at markere "norskheden". Og selv de unge og tjekkede ifører sig med glæde den norske folkedragt bunad og maler kinderne i nationens farver. Et romantisk billede af en ung nation, der arbejder for fred i verden og hylder mangfoldighed. Men samtidig en nationalidyl, der de senere år er blevet udfordret af kræfter på den ekstreme højrefløj, eksemplificeret i sin mest yderligtgående afskygning i tilhængere af Anders Breiviks had til multikulturalisme i det norske samfund."

Her har man endatil snakket med en dansk lektor med Norges-kunnskap som spesiale:

"... i de senere år er festen og fællesskabet blevet udfordret af en mere fremmedfjendsk tone, vurderer lektor i historie ved Syddansk Universitet med speciale i Norge Michael Bregnsbo."

"Man kæmper om retten til at definere, hvad det vil sige at være norsk, og hvad man fejrer den 17. maj. Der er en nationalpopulistisk bevægelse, der mener, at hidtidige norske regeringer har arbejdet for det, de kalder en islamisering af det norske samfund,"

Sier han.

Og jeg lurer på om Bregnsbo har vært i Norge på 17. mai – eller om han, til liks med Åsa og Hassan, har nøyd seg med opptak fra Dagsrevyen.

Man vil liksom ikke helt ta innover seg hvor radikalt ulik nasjonaldagen er fra de aller fleste nasjonaldager i verden. At frigjøringsdagen for den store majoriteten i Norge nettopp er det – en frigjøringsdag; et lavhierarkisk, tillitsbasert fellesskapsritual.

- Hilde Sandvik

I 2014, tre år etter at terroristen og nasjonalisten Anders Behring Breivik skjøt og drepte 77 ungdommer på Utøya og forårsaket åtte døde i Regjeringskvartalet med en bombe, kan man forstå koplingen: Fra utsiden er det lite som ser så patriotisk og nasjonalistisk ut som millioner flaggvaiende nordmenn i nasjonaldrakt.

Bergen, barnetoget og buekorps

Hvordan kan man forklare med ord at 17. mai handler om noe mer?

I podkasten forsøkte jeg hver vår. Når det nærmet seg 17. mai forsøkte jeg å legge dagen frem som man gjør når man tror problemet er pedagogisk: Jeg beskrev barnetoget, forklarte bunaden, la ut om pølser, is, korps. Jeg brukte ord som "fellesskap", "tradisjon", "grunnlov" og "frigjøringsdag". Jeg prøvde å si noe om at den norske grunnloven fra 1814, som er en av verdens eldste og blir presentert i Filmavisen fra 1958, er en revolusjonsgrunnlov som siden er tilpasset demokratiet.

Det falt på steingrunn. Kniven var mitt eneste våpen. Jeg forsto at det eneste jeg kunne gjøre var å by fram meg selv og silverkniven frem for koordinert mobbing fra svensken og dansken.

Den som ler sist, ler best, tenkte jeg i mitt stille sinn.

Så ble vi invitert til NRKs direktesending fra Slottsplassen.

Åsa meldte at hun kom tidlig. Hun kunne jo ta en kaffe på Bristol først. Sa hun.

Det var et øyeblikk av ren erkjennelse. Hun hadde ikke forstått noen ting av alt jeg hadde prøvd å formidle. Hotel Bristol ligger i sentrum og har en av de beste hotellfrokostene i byen. 17-mai-frokosten der er bortbestilt måneder før nasjonaldagen.

Nasjonaldagen starter gjerne i 6-7-tiden på morgenen med frokost. Slik er det over hele landet – bygd som by. Bor man i Bergen sentrum, som jeg gjør starter det med buekorps i sekstiden, noe man også kan se i Bergen fejrer 17. maj 1958. Klokken 07.00 er det salutt. Da er det bare å komme seg opp for å lage sjampanjefrokost. Eller man har bestilt bord et sted med frokost. Eller tenker man ikke trenger frokost fordi man kan spise is og pølser hele dagen.

Da jeg så de historiske opptakene var det ikke vesensforskjellig fra det vi ser i dag. For sett utenfra – gjennom kamera, gjennom historisk erfaring – er dette en estetikk som i Europa bærer en tung bagasje. Flagg i mengde, mennesker i takt, en nasjon som iscenesetter seg selv.

- Hilde Sandvik

Bunadsskjorten strykes kanskje i siste liten. Man har handlet jordbær og laks og laget eggerøre om man er tradisjonell. Eller alt mulig annet man kan finne på.

Så går det slag i slag til man ligger i sofaen som et slakt på kvelden med beina på bordet etter altfor mange timer i bunadssko. Sølvet klirrer og man har spurt i alle fall fem fremmede mennesker om hvor bunaden deres er fra i løpet av dagen. Og – som alle som bor i Bergen vil si: Mens andre går i 17. mai-tog, går bergensere i prosesjon. Fremst går 17. mai-komitéen med høye flosshatter og lange sløyfer. Dessuten er det ikke bare barnetog med skoler under faner, slik det er i Oslo.

I Bergen er det karnevalistiske borgertog med smått og stort av lag og foreninger, turnere, gamle sykkelklubber med veteransykler, fotballaget Brann (som alltid har spilt kamp dagen før), russen som feirer sin siste dag i russedrakt og ikke har sovet hele natten – og ikke minst buekorpset, som er en tradisjon enda vanskeligere å forklare for svensker og dansken uten at det står "nasjonalist" i pannen.

Buekorps i Bergen

Se hvordan 17. mai feires i Bergen i 1958 – med buekorps og kongens menn i tog sammen med de unge russen.

Jeg prøver meg: Buekorpsene er en egen bergensk tradisjon: organiserte gutte- og etter hvert jentegrupper som marsjerer i uniform, med trommer og tregeværer. De oppstod på 1800-tallet som en slags barneimitasjon av militæret, inspirert av borgervæpning og nasjonale strømninger. For en utenforstående kan det se ut som militarisering av barndommen. For en bergenser er det det tradisjon og kameratskap – en levende del av Bergens sjel.

"Dette ville aldri ha skjedd i Danmark"

Åsa trodde hun kunne komme som en vanlig kunde en vanlig dag på Hotell Bristol og be om en kopp kaffe. Jeg måtte le.

Da Hassan kom ut fra Flytoget så det ut som om han var kommet til månen. "Folk er jo så glade", sa han.

Fra høyre: Hassan Preisler, Åsa Lindeborg, Hilde Sandvik og programleder på NRK Kåre Magnus Bergh under 17. mai-feiringen på Slottsplassen i Oslo.

"Hva trodde du?" spurte jeg.

"Jeg trodde dere kom til å gå i strekkmarsj foran slottet", sa han. Et nordisk ekko av det Europa ellers har lært seg å være på vakt mot: flagg og folkemasser i en synkron bevegelse – et slags visuelt, konformt norsk konsensus-tog kledd i rødt, hvitt og blått.

Det han møtte, var familier på piknik foran Slottet. Barn i bunad og joggesko. Foreldre med plastglass og kaffe på termos. Innvandrerfamilier og etniske nordmenn side om side, alle i det fineste de eier, uten noen synlig rangordning.

De fleste med flagg.

"Dette ville aldri ha skjedd i Danmark", sa han. Det sa han også da han sto foran kamera på Slottsplassen og så barnetogene gå tett forbi slottet og vinke opp til den skandaleomsuste slottsbalkongen helt tett på murene.

Da jeg så de historiske opptakene var det ikke vesensforskjellig fra det vi ser i dag. For sett utenfra – gjennom kamera, gjennom historisk erfaring – er dette en estetikk som i Europa bærer en tung bagasje. Flagg i mengde, mennesker i takt, en nasjon som iscenesetter seg selv. De historiske opptakene er merkelig moderne og umoderne på en gang. Kameraet tiltrekkes av det synlige: flaggene, bevegelsen, det kollektive. Det usynlige – tilliten, selvfølgeligheten, fraværet av hierarki – lar seg vanskelig filme.

Og akkurat denne dagen er det dette som skjer. Det ser ut som uniformering. Men det er kanskje det minst uniformerte fellesskapet i Europa. Og for svensker og dansker som leser, vil de gjerne tenke: "for en nasjonalistisk ting å si".

Så står vi opp neste morgen, noen med tømmermenn, og fortsetter som før.

Hilde Sandvik | 05. mai 2026

Av Hilde Sandvik, poddvärd i Norsken, svensken og dansken på SR.

Texten i detta tema kan läsas på danska, norska och svenska, medan filmerna har undertexter på originalspråket. Temat är en del av 'Norden på film', ett samarbete mellan skandinaviska filminstitut.

"I modsætning til, hvad mange danskere og svenskere tror, handler den norske nationaldag den 17. maj for de fleste nordmænd ikke om selvgod patriotisme, men om sammenhold og åbenhed", skrev Kristeligt Dagblad den 16 maj 2014.

Året var 2014 och Norge firade att grundlagen, som är en av världens äldsta, fyllde 200 år. Och de visade att de inte hade förstått ett dugg.

Tidningen citerade författaren Karl Ove Knausgård: "At være nordmand i Sverige er en prøvelse, fordi dele af den svenske intelligentsia tænker meget sort-hvidt. Det hjælper ikke at fortælle dem, at verden er i farver."

HISTORISKA INSPELNINGAR – 17 maj i svartvita bilder

Knausgårds hjärtesuck kom efter historikern Henrik Arnstads beskyllning att det norska folket präglas av extrem nationalism och därför är extra mottagligt för fascistiska idéer. Ännu en nordbo som hade stirrat sig blind på den norska flaggan.

"... Norge är ett land där nationalismen tolkas synonymt med godhet och inte utifrån antidemokratisk 1800-talskonservatism. I stället står självständigheten 1905 och motståndet mot den nazityska ockupationen 1940-1945 i centrum. Norsk nationalism är liberal, frihetlig och snäll. Den anses diametralt motsatt rasism, fascism och högerextremism." skrev han, till Knausgårds milda irritation.

Kristeligt Dagblad fortsätter:

Hilde Sandvik, poddvärd för programmet Norsken, svensken og dansken på SR och tidigare kultur- och debattredaktör på Bergens Tidende.

Jag var då kultur- och debattredaktör på Bergens Tidende och tillkallades som norskt vittne till vad som skulle visa sig vara ett av de första försöken att förklara det oförklarliga.

"I modsætning til Sverige og Danmark, som har været stærke selvstændige lande i 700 år, er Norge stadigvæk en meget ung nation. Det første universitet kom i Oslo i 1811, og derfor er det ikke så længe siden, at man byggede nationen op og skabte den nationale kultur," sa jeg.

Kristeligt Dagblad lägger sedan till att jag "peger på at dagen for mange nordmænd handler mere om leg og børneoptog end om politik og nationalisme" (min utläggning), och tidningen fortsätter: "I både Danmark og Sverige har politiske partier – i modsætning til i Norge – inddraget nationale symboler som våben i den politiske kamp, og at det er medvirkende årsak til skepsisen."

När jag nu läser artikeln igen tvivlar jag starkt på att jag uttryckte mig så vagt för över tio år sedan. Det är inte så att 17 maj handlar "mer om lek och barntåg än om politik och nationalism".

Dagen handlar inte om politik.

Ett undantag är 17 maj-kommittén i Oslo där partierna utser vem som ska hålla tal. Det har lett till en politisk dragkamp som man inte ser i resten av landet.

17 maj – en befrielsedag

Men det visar sig vara nästan omöjligt att förklara för våra östliga och södra grannar att det faktiskt är så. Man vill liksom inte riktigt inse hur radikalt annorlunda den norska nationaldagen är jämfört med de flesta andra nationaldagar i världen. Att för de allra flesta i Norge är befrielsedagen precis detta – en befrielsedag; en låghierarkisk, tillitsbaserad gemenskapsritual.

Rusståg i Oslo

Nationaldagen firas av alla åldersgrupper. De unga russen, avgångselever från gymnasiet, firar bland annat dagen med rusståg (studenttåg), där de klär ut sig och gör ironiska skyltar. Så här såg ett rusståg ut i Oslo 1958.

År 2014 var jag i färd med att skriva vad jag trodde skulle bli en debattbok om skillnaden mellan norsk, svensk och dansk debattkultur. Debatterna blev så intressanta att jag till slut var tvungen att starta min egen podcast för att ge utlopp åt alla de olika strömningar som genomflödar våra länder just nu.

År 2020 såg Norsken, svensken og dansken dagens ljus. Vår panskandinaviska familjeterapi sänds varje vecka på NRK, SR, DR – och nu även på YLE.

Vi – det vill säga dansken Hassan Preisler, svenskan Åsa Linderborg och jag själv – närmar oss varandra, diskuterar och skvallrar om våra egna länder.

Men 17 maj har förblivit ett mysterium. Men én detalj lade de märke till – att jag bär kniv i bältet på bunaden den 17 maj.

Den norska bunaden

Låt oss titta närmare på bunaden – den traditionella norska folkdräkten. Det finns omkring 400–450 olika folkdräkter i landet. Varje region har sin egen stil, med olika silverdetaljer, olika broderier och utsmyckningar.

Det finns folkdräkter i hela Norden, men det är bara i Norge som dräkten både är en identitetsmarkör (den visar var du kommer ifrån, eller var du skulle vilja komma ifrån) och en festdräkt.

Den norska bunaden som vi ser den idag formades till stor del av Hulda Garborg och systematiserades senare av Klara Semb i början av 1900-talet. De hämtade inspiration från gamla folkdräkter – arbets- och festkläder från bygdsamhällen – men slog ihop dem, förädlade dem och omvandlade dem till något nytt. Detta är viktigt att förstå: Bunaden är inte ett direkt arv från bondesamhället, utan en tolkning.

Bunaden är en estetisk och politisk bearbetning av det som uppfattades som "det norske", i en tid då Norge försökte definiera sig själv efter flera hundra år som en del av en union. Men det tog tid innan den slog igenom som ett plagg för den breda massan.

I dag äger mellan tre och fyra av tio kvinnor en bunad, medan knappt var tredje man har en. Efter att Garborg och Semb utvecklat bunaden som ett nationellt projekt ökade användningen efter andra världskriget. Ändå var bunaden inte allmänt utbredd förrän långt senare.

Det framgår tydligt av de gamla filmklippen från 17 maj. De allra flesta bär sina finaste klänningar och kostymer. Det stora genombrottet kom först efter 1970.

Bunad för 100 år sedan

I det här klippet från 17 maj i Oslo 1920 är det bara en enda flicka som bär bunad. Att klä sig i norsk folkdräkt på 17 maj blev först riktigt populärt efter 1970-talet, och idag är det väldigt vanligt att bära bunad på 17 maj.

När jag konfirmerades 1985 i byn på västkusten där jag växte upp hade flickorna börjat få en bunad i konfirmationspresent. Min familj hade inte råd. Det är ett väldigt dyrt plagg. Inte nog med att varje kjol och skjorta är handsydd och broderad, man ska även ha mycket silver: Spännen, knappar och manschettknappar, spetsar, bältesspännen och väsklås.

Sedan år 2000 har bunaden blivit ett massfenomen. Dessutom har den så kallade "bunadspolitiet", som ser till att man inte fuskar med traditionerna, fått utmanare. Eftersom dräkten är så dyr har folk börjat sy sina egna dräkter – helt i linje med Hulda Garborgs och Klara Sembs tradition: Man tar det man har och syr den vackraste dräkten man kan av det.

Jag fick inte min bunad förrän jag var 20 – från Jelsa i kommunen där jag växte upp. Och på min trettioårsdag fick jag en kniv. Det var den som Åsa och Hassan hakade upp sig på. "Din lilla silverkniv", som Åsa sa.

Miljontals flaggviftande norrmän i folkdräkt

För att än en gång komma tillbaka till hur svårt det är att förstå.

Några dagar innan min artikel publicerades i Kristeligt Dagblad 2014 skrev journalisten Ulrik Strøjer Kappel följande eldfängda artikel med rubriken Norsk nationalfølelse bliver politisk slagmark den 17. maj.

Läs gärna det första avsnittet medan du hör rösten från Filmavisen från 1958 med ditt inre öra.

Här har man till och med pratat med en dansk lektor som har Norge som specialområde:

"... i de senere år er festen og fællesskabet blevet udfordret af en mere fremmedfjendsk tone", vurderer lektor i historie ved Syddansk Universitet med speciale i Norge Michael Bregnsbo. "Man kæmper om retten til at definere, hvad det vil sige at være norsk, og hvad man fejrer den 17. maj. Der er en nationalpopulistisk bevægelse, der mener, at hidtidige norske regeringer har arbejdet for det, de kalder en islamisering af det norske samfund,".

Säger han.

Och jag undrar om Bregnsbo har varit i Norge den 17 maj – eller om han, precis som Åsa och Hassan, har nöjt sig med att titta på Dagsrevyen.

Man vill liksom inte riktigt inse hur radikalt annorlunda den norska nationaldagen är jämfört med de flesta andra nationaldagar i världen. Att för de allra flesta i Norge är befrielsedagen precis detta – en befrielsedag; en låghierarkisk, tillitsbaserad gemenskapsritual.

- Hilde Sandvik

År 2014, tre år efter att terroristen och nationalisten Anders Behring Breivik sköt och dödade 77 ungdomar på Utøya och med en bomb dödade åtta personer i regeringskvarteret, kan man förstå kopplingen: Sett utifrån finns det få saker som ser så patriotiska och nationalistiska ut som miljontals flaggviftande norrmän i folkdräkt.

Bergen, barntåget och Buekorps

Hur kan man med ord förklara att 17 maj handlar om något mer?

I podden försökte jag varje vår. När den 17 maj närmade sig försökte jag presentera dagen som man gör när man tror att problemet är av pedagogisk karaktär: Jag beskrev barntåget, förklarade bunaden, berättade om korv, glass och kårer. Jag använde ord som "gemenskap", "tradition", "grundlag" och "befrielsedagen". Jag försökte säga något om att den norska grundlagen från 1814, som är en av världens äldsta och presenteras i Filmavisen från 1958, är en revolutionär grundlag som därefter har anpassats till demokratin.

Det var som att slå huvudet mot en mur. Kniven var mitt enda vapen. Jag insåg att det enda jag kunde göra var att exponera mig själv och silverkniven för svensken och danskens samordnade mobbning.

Den som skrattar sist skrattar bäst, tänkte jag för mig själv.

Då blev vi inbjudna till NRKs direktsändning från Slottsplassen.

Åsa meddelade att hon skulle komma tidigt. Hon kunde ju ta en kaffe på Bristol först. Sa hon.

I det ögonblicket gick det upp för mig. Hon hade inte förstått ett dugg av allt det jag hade försökt förmedla. Hotell Bristol ligger i centrum och har en av stadens bästa hotellfrukostar. 17 maj-frukosten där är fullbokad månader i förväg inför nationaldagen.

Nationaldagen börjar vanligtvis klockan 6–7 på morgonen med frukost. Så är det över hela landet – både på landsbygden och i städerna. Bor man i centrala Bergen, som jag gör, börjar det med Buekorps (skyttekår) vid sextiden, något man också kan se i Filmavisen från 1958. Klockan 07.00 skjuts salut. Då är det bara att stiga upp och laga champagnefrukost. Om man inte har bokat bord någonstans för frukost, eller tycker att man inte behöver frukost eftersom man kan äta glass och korv hela dagen.

När jag såg de historiska upptagningarna skilde det sig inte nämnvärt från det vi ser idag. För sett utifrån – genom kameran, genom historisk erfarenhet – är detta en estetik som i Europa bär på ett tungt bagage. Massor av flaggor, människor som går i takt, en nation som iscensätter sig själv.

- Hilde Sandvik

Man stryker kanske bunadskjortan i sista minuten. Man har handlat jordgubbar och lax och lagat äggröra om man är traditionell. Eller vad som helst annat man kan komma på.

Sedan går det i ett rasande tempo tills man på kvällen ligger i soffan, utmattad och med benen på bordet efter alldeles för många timmar i bunadskorna. Silvret klirrar och man har under dagen frågat minst fem främlingar var deras bunader kommer ifrån. Och – som alla som bor i Bergen skulle säga: Medan andra går i 17 maj-tåg, går bergensborna i procession. Längst fram går 17 maj-kommittén med höga cylinderhattar och långa rosetter. Dessutom är det inte bara ett barntåg med skolflaggor som det man ser i Oslo. I Bergen är det ett karnevalsliknande medborgartåg med stora och små grupper och föreningar, gymnaster, gamla cykelklubbar med veterancyklar, fotbollslaget Brann (som alltid har spelat match dagen innan), russen (studenterna) som firar sin sista dag i studentoveraller och inte har sovit hela natten – och inte minst buekorpset, som är en tradition som är ännu svårare att förklara för svenskar och danskar utan att man får stämplat "nationalist" i pannan.

Buekorps i Bergen

Se hur 17 maj firas i Bergen 1958 – med buekorps och kungens män i tåg tillsammans med de unga studenterna.

Jag gör ett försök: Buekorpsen är en unik tradition från Bergen: Organiserade grupper av pojkar, och senare även flickor, som marscherar i uniform, med trummor och trägevär. Dessa grupper uppstod på 1800-talet som en sorts barnimitation av militären, inspirerad av borgararmén (ett slags hemvärn, red.) och nationella strömningar. För en utomstående kan det se ut som en militarisering av barndomen. För bergensbor är det tradition och kamratskap – en levande del av Bergens själ.

"Dette ville aldri ha skjedd i Danmark"

Åsa trodde att hon kunde dyka upp som en vanlig gäst på en vanlig dag på Hotell Bristol och be om en kopp kaffe. Jag kunde inte låta bli att skratta.

När Hassan klev av Flytoget såg det ut som om han hade hamnat på månen. "Folk er jo så glade", sa han.

Från höger: Hassan Preisler, Åsa Lindeborg, Hilde Sandvik och NRK-programledaren Kåre Magnus Bergh under 17 maj-firandet på Slottsplassen i Oslo.

"Hva trodde du?" frågade jag.

"Jeg trodde dere kom til å gå i strekkmarsj foran slottet", sa han. Ett nordiskt eko av det som övriga Europa har lärt sig att vara på sin vakt mot: Fanor och folkmassor i synkron rörelse – ett slags visuellt, konformt norskt konsensus-tåg klätt i rött, vitt och blått.

Det han mötte var familjer på picknick framför Slottet. Barn i bunader och gympaskor. Föräldrar med plastglas och termoskaffe. Invandrarfamiljer och etniska norrmän sida vid sida, alla i sin finaste skrud, utan synlig rangordning.

De flesta med flaggor.

"Dette ville aldri ha skjedd i Danmark", sa han. Han sa det samma när han stod framför kameran på Slottsplassen och såg barntågen passera strax intill slottet och vinka upp mot den skandalomsusade slottsbalkongen alldeles intill murarna.

När jag såg de historiska upptagningarna skilde det sig inte nämnvärt från det vi ser idag. För sett utifrån – genom kameran, genom historisk erfarenhet – är detta en estetik som i Europa bär på ett tungt bagage. Massor av flaggor, människor som går i takt, en nation som iscensätter sig själv. Filmavisen är både underligt modern och omodern på en gång. Kameran dras till det som är synligt: Fanorna, rörelsen, det kollektiva. Det som är osynligt – förtroendet, självklarheten, avsaknaden av hierarki – är svårt att filma.

Och just den här dagen är det detta som händer. Det ser ut som uniformering. Men det är kanske den minst uniformerade gemenskapen i Europa. Och svenskar och danskar som läser detta tänker kanske: "for en nasjonalistisk ting å si".

Sedan stiger vi upp nästa morgon, vissa med baksmälla, och fortsätter som vanligt.

Hilde Sandvik | 05. maj 2026